Szomorúan tapasztalhatták a Desedán kerékpározók az utóbbi 2 hétben, hogy a tó füredi szőlőhegyi szakaszán néhány kivétellel az összes fa kivágásra került. Több helyi online fórumon is élénk viták bontakoztak ki kerékpárosok, horgászok és természetkedvelők között az eljárás szükségességéről és a miértekről, ezért utánajártunk a munkálatok hátterének.
A munka első szakasza során 27 darab fát kellett kivágni, ebből 25 fa azonban nagyjából egy éven belül bedőlt volna a vízbe, mert alámosott parton voltak, így a gyökereik egy része víz alatt volt. A kerékpárútról nem látható ugyan, de ezen a partszakaszon átlagban fél méteres az alámosás, ez a vízből készült képeinken jól látható – mondta el Kozári Miklós, az egyesület elnöke.
A partvédőmű építésekor az egyik fontos szempont a balesetek megelőzése volt, ugyanis már többször előfordult, hogy a horgászok alatt beszakadt a mélyen alámosódott part.
Környezetvédelmi szempontból is fontos a partvédelem, ugyanis ha maródik a part, akkor ezzel együtt jelentős mennyiségű föld mosódik a vízbe, amivel növekszik a lágyiszap mennyisége, ez pedig a tó öregedését nagymértékben befolyásolja.
A munkálatok során a továbbiakban egy dőlt földrézsű lesz kialakítva a szakaszon, melyre tófólia, majd terméskövek kerülnek, ami több évtizedre védelmet biztosít az erózió ellen. A rézsű kialakításához a 67-es út építésekor keletkezett föld kerül felhasználásra.
A partszakasz optimális állapotának megvédése mellett másik fontos szempont, hogy ez a szakasz a versenyhorgászok számára is megfelelő minőségű lesz, magyarul nem kell attól félniük, hogy beszakad alattuk a part.
A kivágott fák helyett az egyesület 33 fát ültet fél éven belül, melyek nagy része tölgy lesz.
Az egyesület elnöke kihangsúlyozta, hogy azok számára, akik aki bővebb felvilágosítást szeretnének, a tervdokumentáció és az engedélyek megtekinthetők a Kaposvári Sporthorgász Egyesület irodájában, de a honlapon és a Facebookon is tájékoztatják az érdeklődőket.