Az ország közvéleménye teljesen két részre szakadt "mini-Dubaj" ügyben: vannak akik örülnének a megvalósításnak, mások szerint elképesztően rossz ötlet.
A mini-Dubaj projekt a látkép mellett a környék infrastruktúráját is átrendezné:
Vasút-villamos-metró hármas csomópontot építene a kormány az évek óta lerobbant Rákosrendező vasútállomás helyére, és kivinnék a kisföldalattit a körvasútig – derül ki a Telex birtokába került nem nyilvános kormányzati dokumentumból.
Eszerint összekötnék a zuglói és az angyalföldi villamosvonalakat, és új bringás hidat építenének a Rákosrendező fölé. Természetesen akkor, ha ezzel párhuzamosan megépülne a területre tervezett, legalább 5 milliárd dolláros új városnegyed is.
Több mint 300 milliárd forint értékben fontos infrastrukturális projekt megvalósítását vállalná be a kormány, ha tényleg megépülne a Rákosrendező területére tervezett „mini-Dubaj” – írtuk még múlt héten.
A projektek között nincsen nagy újdonság, a kormány most részben azokat a terveket porolta le, amelyeket évekkel ezelőtt még a Vitézy Dávid és Fürjes Balázs vezette Budapesti Fejlesztési Központ dolgozott ki.
Felüljáró a sínek fölött
A Rákosrendezőhöz tervezett egyik legfontosabb beruházás a XIII. kerületet és a XIV. kerületet összekötő felüljáró megépítése lenne. A két, egyenként százezer főnél népesebb kerületet ma a Rákosrendező és a Nyugatiból kivezető vasútvonal hermetikusan választja el egymástól, a két kerület között egyetlen helyen, a Hungária körúton lehet normálisan átkelni.
A beruházásra viszont más okokból is szükség van: a kormány például régóta szeretné megszüntetni az autóforgalmat a Városligeten átvezető Kós Károly sétányon, az oda vezető M3-as autópálya forgalmát pedig ezen a felüljárón keresztül vezetnék be a belvárosba.
Meghosszabbítanák az 1-es metrót is
A Szegedi úti felüljáró megépítéséhez szorosan kapcsolódik az 1-es metró, vagyis a kisföldalatti meghosszabbításának terve. Szándék már réges-régen van, hogy a vonalat megpróbálják majd meghosszabbítani a körvasútig, eddig viszont nem született döntés, hogy a két lehetséges nyomvonal közül melyiken.
Új vasútállomás és vágányrendszer
A „mini-Dubaj”-projekt lényege, hogy a Rákosrendező ma már használaton kívüli rakodási területeit és vágányait felszámolják, és azon a befektető irodákat és lakásokat épít majd. A vasútvonal viszont nem tűnik el teljesen, hiszen itt megy keresztül minden a Nyugatiba induló és oda érkező vonat.
A BKK tervei szerint hosszú távon az a cél, hogy Rákos-patak mentén a Dunától Pécelig egybefüggő, jó minőségű bicikliút húzódjon. Ez ma még csak szakaszosan van meg, a biciklisek dolgát pedig számos akadály nehezíti. Az egyik ezek közül éppen a Rákosrendező fölött átívelő kényelmetlen és régi gyaloghíd.
Szükséges fejlesztések, de kinek?
Látszik, hogy a kormány az új városnegyedhez kizárólag olyan infrastrukturális fejlesztéseket valósítana meg, amelyeket valamilyen formában korábban is terveztek.
Kérdés azonban, hogy ezek közül melyikből milyen arányban profitálnak majd a budapestiek, és milyen arányban az új irodaházak és luxuslakások tulajdonosai.